Realizarea procedurii de delegare a autorităţii părinteşti de către părinţii care urmează să plece la muncă în străinătate (aplicabilă în situaţia în care ambii părinţi sau părintele care exercită singur autoritatea părintească sau la care locuieşte copilul urmează să plece la muncă în străinătate).
Prezentele Recomandări pot fi aplicate inclusiv în cazul persoanelor care sunt deja plecate la muncă în străinătate înainte sau după intrarea în vigoare a modificărilor și completărilor aduse Legii 272/2004 și nu au realizat procedura de delegare a autorităţii părinteşti, în vederea reglementării situației copiilor cu părinții aflați în străinătate.
Prevederile legale cuprinse în Legea 272/2004 vizează următoarele categorii de persoane:
– Ambii părinţi – Trebuie avută în vedere atât situația în care cei doi părinţi pleacă în acelaşi timp, cât și situația cel mai des întâlnită, în care inițial pleacă un părinte şi ulterior pleacă și celălalt părinte din țară.
– Părintele care exercită singur autoritatea părintească – Această categorie vizează părinții care exercită singuri autoritatea părintească, urmare a divorțului sau a altor situații în care a fost dispusă o astfel de măsură.
– Părintele cu care locuieşte copilul – Această categorie vizează părinții care exercită autoritatea părintească în comun, iar urmare a divorțului instanța a stabilit care este părintele cu care copilul va locui în mod obișnuit, urmare desfacerii căsătoriei.
Părintele care se regăseşte într-una din situaţiile enumerate anterior trebuie să notifice intenţia de a pleca la muncă în străinătate Direcția de Asistenţă Socială din localitatea de domiciliu.
Obligația notificării Direcției de Asistență Socială revine tuturor părinților care pleacă la muncă în străinătate din categoriile mai sus menționate, indiferent dacă munca în străinătate implică sau nu și existența unui contract de muncă.
Notificarea Direcției de Asistență Socială poate fi realizată prin:
depunerea notificării de către părintele interesat direct la sediul Direcției de Asistență Socială;
prin transmiterea acesteia prin e-mail: dasdts@dasdts.ro sau fax: 0252/329577, la Direcția de Asistență Socială Drobeta Turnu Severin.
În cazul părinților aflați deja în străinătate, este considerată ca fiind posibilă transmiterea notificării din străinătate, prin mijloacele mai sus-menționate.
Listă orientativă cu documentele necesar a fi incluse în dosarul transmis instanței, în vederea nominalizării persoanei care va asigura creșterea și îngrijirea copilului pe durata absenței părinților din țară
documente ale părintelui/părinţilor: acte de identitate şi de stare civilă (certificat de căsătorie),
dovada faptului că părintele respectiv exercită singur autoritatea părintească (hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă de divorţ, certificat de deces al celuilalt părinte), dacă este cazul,
documentele copilului: certificat de naștere/carte de identitate;
documente pentru persoana în grijă căreia va rămâne copilul: act de identitate.